Hem Kunskapsbanken 8 tips för att attrahera och rekrytera rätt medarbetare

8 tips för att attrahera och rekrytera rätt medarbetare

Att attrahera och rekrytera rätt medarbetare är avgörande för att driva en framgångsrik organisation. Rätt för dig, och för din branschkollega behöver inte nödvändigtvis vara samma kandidat.

Vi är alla unika, och både attraheras och stannar långsiktigt av olika anledningar. Ni vill attrahera de kandidater som kan stärka er organisation i rätt riktigt. I detta blogginlägg kommer vi att dela med oss av 8 tips som hjälper er att attrahera och rekrytera rätt medarbetare till ert företag. Läs vidare för att få värdefulla insikter och praktiska råd för att bygga en attraktiv arbetsplats där talang trivs och blomstrar.

1. Arbetsplatskultur och varumärke

En fråga som ofta ställdes under traditionella intervjuer – ”varför ska vi anställa just dig” – behöver vi som organisation ställa oss själva. Varför skulle en kandidat vilja arbeta hos just oss? En av de viktigaste faktorerna för att attrahera talangfulla medarbetare är att tydligt definiera er arbetsplatskultur och varumärke. Var ärlig och transparent om vilka värderingar och mål som styr ert företag. Genom att kommunicera en stark och positiv arbetsplatskultur kan ni attrahera individer som delar era visioner och värderingar. Men i detta arbete är det viktigt att komma ihåg att inte måla upp en felaktig bild av er organisation eftersom det enbart kommer straffa er i längden när en rekrytering inte startar på rätt premisser. En kultur är inget statiskt utan det är viktigt att arbeta för att stärka en positiv arbetskultur genom prioriterade aktiviteter och ett tydligt kulturarbete.

En positiv arbetsmiljö och teamkultur är avgörande för att attrahera och behålla talangfulla medarbetare. Skapa en miljö där feedback, samarbete och lärande uppmuntras. Organisera regelbundna teambuildingaktiviteter och sociala evenemang för att främja samarbete och relationer mellan medarbetare.

2. Optimera er karriärwebbplats och annonser

Det räcker inte bara att själva veta om hur härlig kultur ni har. En välfungerande karriärwebbplats är avgörande för att locka talangfulla medarbetare. Er hemsida är ofta första gången kandidaten får en inblick i vilka ni som organisation är och det är därför viktigt att se över vilka budskap ni sänder. Se till att er webbplats är lätt att navigera, informativ och beskriver er organisations nyckelvärden. Se även till att uppmuntra spontanansökningar och gör det tydligt hur man kommer i kontakt med er.

I rekryteringsannonser är det viktigt att beskriva er kultur och er organisation. Illustrera gärna med bilder och komplettera med en Employer brand-video eller intervju med en medarbetare. Använd relevanta sökord och fraser i dina annonser för att synas bättre i sökmotorresultat.

3. Använd sociala medier för att nå ut

Sociala medier har blivit en kraftfull plattform för att nå ut till potentiella medarbetare. Var aktiv på plattformar som LinkedIn, Facebook och Instagram. Dela intressanta inlägg, bilder och videor som ger en inblick i er arbetsplatskultur och karriärmöjligheter hos er. Ni bör vara aktiv på sociala medier av två olika anledningar. Först och främst för att nå ut med ert varumärke och väcka nyfikenheten om er organisation innan ni söker personal. Den andra viktiga aspekten med att vara aktiv på sociala medier, även om ni inte når så många med varje inlägg, är att många kandidater använder sociala medier för att ta reda på mer om er som bolag när de söker jobb. Ni behöver inte publicera ett inlägg varje vecka, men det är viktigt att det som finns på era sociala medier speglar er organisation.

4. Bygg ert nätverk och samarbeta med branschrelaterade organisationer

Att bygga ett starkt nätverk kan vara avgörande för att hitta talangfulla medarbetare. Delta i branschrelaterade evenemang, seminarier och nätverksträffar. Samarbeta också med organisationer som fokuserar på karriärtillväxt och utbildning. Genom att etablera samarbeten kan ni nå ut till en bredare och mer kvalificerad talangpool. Många kandidater tillsätts genom kontaktnät och referenser.

5. Använd medarbetarreferenser och interna rekommendationer

Medarbetarreferenser är en utmärkt källa för att hitta medarbetare. Uppmuntra dina befintliga medarbetare att rekommendera potentiella kandidater. Vissa organisationer erbjuder incitament för framgångsrika rekommendationer, men det är inte alltid att föredra. Genom att involvera dina medarbetare i rekryteringsprocessen kan du dra nytta av deras insikter och erfarenheter för att hitta bästa möjliga matchningar. I många fall har dina medarbetare kontakter från exempelvis tidigare arbeten eller från studietiden där intressanta kandidater kan dyka upp. Testa att göra en workshop med dina medarbetare och ta fram en lista med förslag på namn att ringa och erbjuda delta i rekryteringsprocessen.

6. Erbjud attraktiv lön, förmåner och utvecklingsmöjligheter

Utöver att er kultur och arbetsuppgifterna bör tilltala kandidaterna kan det även vara en fördel om ni kan erbjuda attraktiva förmåner och utvecklingsmöjligheter. Det kan inkludera flexibla arbetstider, möjlighet till distansarbete, förmånliga hälso- och sjukvårdsförsäkringar, möjlighet till karriärutveckling och kontinuerlig kompetensutveckling.

Gör en marknadsundersökning, kan göras genom en sökmotor, för att se till att dina löner och förmåner är i linje med branschstandarder och marknadstrender. Var också beredd att förhandla och anpassa erbjudanden baserat på individuella kvalifikationer och erfarenheter.

7. Utvärdera och förbättra er rekryteringsstrategi

Det är viktigt att regelbundet utvärdera, och förbättra er rekryteringsstrategi. Analysera resultaten av era rekryteringsinsatser, mät effektiviteten av olika kanaler och metoder, och anpassa er strategi baserat på insikterna. Var öppen för feedback från både anställda och kandidater för att kontinuerligt förbättra din process.

En rekryteringsstrategi kan innebära att arbeta för attrahera enbart när man väl är i en rekryteringsprocess, eller att arbeta proaktivt genom att exempelvis delta i mässor, branschevent, skolevent, ta in LIA/praktik och att arbeta att kommunicera ert Employer brand.

Oavsett om ni sköter rekryteringarna själva eller inte är det bra att proaktivt arbeta för att era specifika målgruppen ska känna till ert varumärke då det kommer underlätta rekryteringsprocessen avsevärt.

8. Skapa en positiv och engagerande rekryterings- och intervjuprocess

En rekryteringsprocess kan ha en både positivt och negativ inverkan på ert utfall i rekryteringsprocessen, och i förlängningen ert varumärke. Det är viktigt att ta väl hand om alla kandidater som ingår i er rekryteringsprocess, då även om kandidaten inte är intressant för just denna tjänst kommer de att gå ifrån processen med ett intryck om er. Det är viktigt att detta intryck är positivt, eller iaf neutralt.

En positiv och engagerande intervjuprocess är viktig för att attrahera medarbetare. Var noga med att tydligt kommunicera förväntningar och ge kandidaterna möjlighet att visa upp sina kunskaper och färdigheter. Skapa en välkomnande atmosfär under intervjuerna och ge kandidaterna en känsla av företagets arbetsmiljö. Viktigast av allt är att hålla era kandidater uppdaterade genom hela rekryteringsprocessen. Uppdatera hellre för ofta än för sällan.

Läs gärna också vår guide för en lyckad rekryteringsprocess.

Jessica Sjösteen Rekryteringskonsult

Rekrytera med oss?

Gå till rekryteringssidan