Hem Kunskapsbanken Tips för dig som söker jobb

Tips för dig som söker jobb

Tips på att strukturera upp ditt jobbsökande

1. Gör ett schema

När du blir arbetslös går din dag från att det (förmodligen) finns en rutin med att du går upp en viss tid, går till jobbet och sen kommer hem en viss tid till att du helt plötsligt har dagar som är oplanerade. För att inte tappa dina dagliga rutiner bör du se ditt arbetssökande som ett heltidsjobb. Gå upp på morgonen, gör dig iordning för dagen och se till att använda dagen produktivt.

För att göra din vecka så produktiv som möjligt kan du skapa ett schema för när du ska göra specifika saker. Exempelvis kan du starta dagen en timma med att gå igenom olika jobbportaler för att hitta intressanta jobb som du vill söka. Lägg följande timmar på att skicka iväg ansökningar till de jobb du tycker låter intressanta.

2. Ha en tydlig målsättning

Innan du börjar söka jobb är det viktigt att ha en tydlig målsättning. Vad vill du uppnå genom att söka jobb? Vad är dina karriärsmål? Vad är dina styrkor och svagheter? Det är viktigt att ha ett tydligt mål och en plan för hur du ska nå det. Detta kan hjälpa dig att fokusera din sökning och att hitta jobb som passar dina mål och behov.

3. Uppdatera ditt CV

Ditt CV är din marknadsföringsbroschyr, och det är viktigt att det är uppdaterat och korrekt. Var noga med att inkludera dina senaste erfarenheter och utbildningar, samt eventuella utmärkelser eller erkännanden du har fått. Se också till att ditt CV är lätt att läsa och tydligt strukturerat. Ladda ner vår cv-mall.

4. Anpassa din ansökan till varje jobb

När du söker jobb är det viktigt att anpassa din ansökan till varje specifikt jobb. Detta innebär att du bör anpassa din personliga presentation och din sammanfattning av varför du är den rätta kandidaten för jobbet för varje jobb du söker. Detta visar att du har tagit dig tid att läsa igenom jobbannonsen och att du är seriös med din ansökan.

5. Strukturera ditt jobbsökande

Skapa en lista över vilka jobb du har sökt och vilka jobb du planerar att söka. Se till att få med när du sökte jobbet, när annonstiden går ut, kontaktuppgifterna till ansvarig rekryterare och annonslänken. Genom att föra anteckningar över ditt jobbsökande i exempelvis ett Exceldokument kan du enkelt följa upp dina ansökningar efterhand och inte råka tappa bort intressanta jobb du hade tänkt söka.

6. Använd LinkedIn

LinkedIn är en viktig plattform för att nätverka och söka jobb. Det är viktigt att ha en uppdaterad LinkedIn-profil, inklusive en professionell profilbild och en sammanfattning av dina kvalifikationer och erfarenheter. Använd LinkedIn för att söka jobb, ansluta till potentiella arbetsgivare och nätverka med andra yrkesverksamma inom ditt område.

7. Återkoppla

Genom din lista kan du översiktligt se när du bör förvänta dig respons från en rekryterare utifrån när ansökningstiden går ut. Har ansökningstiden gått ut och du inte fått någon återkoppling från ansvarig rekryterare kan det vara lämpligt att höra av dig för att säkerställa att din ansökan kommit fram eller be om en statusuppdatering. Återkoppling kan göras antingen via mail eller via telefon – det är upp till dig.