Lina Nilsson

Digitala arbetsintervjuer är inget nytt för oss som jobbar med rekrytering. Det har både sina fördelar och nackdelar för oss som intervjuar och för dig som blir intervjuad. Precis som med en traditionell intervju är det viktigt att du förbereder dig men till en digital intervju finns det några extra element som du bör tänka på utöver att vara påläst om rollen, ha förberett frågor osv.

Bakgrund, ljud & ljus

Inför din digitala intervju är det viktigt att du hittar en plats utan störande bakgrundsljud och gärna med en neutral bakgrund. Neutral bakgrund för att inte ta fokus från dig och så lite bakgrundsljud som möjligt för att både du och rekryteraren ska höra varandra. Ljus är även det ett viktigt element. Mjukt, naturligt ljus funkar alltid bäst. Testa gärna att sätta på din webkamera och om det ser mörkt tar du fram en eller två extra lampor och placerar snett framför dig så det ger extra ljus till ditt ansikte.

Tips! Höj upp din kamera i ögonnivå genom att placera några böcker under din dator, då får kameran en snyggare vinkel.

Teknikstrul?

I inbjudan från din rekryterare står det vilket verktyg de använder sig av i sina intervjuer. Vissa videomötesverktyg kräver att du ska ladda ner en plug-in eller att du måste använda dig av en specifik webbläsare så testa att öppna verktyget innan mötet. Det brukar inte ta speciellt lång tid men skönt att slippa göra det i panik samma sekund som mötet egentligen skulle börjat. Dubbelkolla att både ljud och bild fungerar som de ska innan mötet börjar. Om du är osäker, testa att bjuda in en vän till ett videomöte för att undersöka.

Om det ändå inte skulle fungera när mötet startar – se till att omedelbart kontakta rekryteraren och informera om teknikstrulet så kan mötet förhoppningsvis skjutas upp i några minuter tills det är utrett eller prova ett annat verktyg.

Intervjun

Precis som med en vanlig traditionell face-to-face intervju gäller samma principer. Förbered dig inför intervjun genom att vara påläst om rollen och ha förberett eventuella frågor, klä dig professionellt och vara närvarande i mötet.