Lina Nilsson

 

 

När vi söker kandidater använder vi oss av olika nyckelord. För att göra din profil mer sökvänlig bör du därför tänka över vilka sökord som kan kopplas till din profil och se till att dessa sökord dyker upp i olika delar av din profil.

Det allra vanligast är att vi skriver in ett geografiskt område samt titlar som matchar rollen men vi använder oss också av nyckelord i form av kompetenser, så som Visma, Hogia, Auto CAD, Adobe Photoshop, SAP osv.

Steg 1. Titta över din profils titlar

Vissa yrkesområden kan ha väldigt företagsspecifika titlar på sina roller som försvårar det för oss att hitta just dig och då är lösningen att ge dig själv dubbla titlar på din LinkedIn. Genom att använda dig både din specifika titel och en mer vanlig titel för rollen är chansen att du kommer upp i våra sökningar högre då vi inte har koll på alla specifika titlar utan kommer börja våra sökningar med vanligare titlar. Exempel på hur det skulle kunna se ut:  “Specifik Titel / Vanlig Titel”

Steg 2. Titta över dina kompetenser

Nästa steg är att utöka/fylla i dina “kompetenser” som du hittade under “Lägg till profilavsnitt”. Det finns inga tydliga regler för vad som hör hemma under kompetenser utan här får du känna av själv vad som känns lämpligt. Det kan vara allt från kompetenser inom samarbete, ledarskap, coachning och strategi till kompetenser inom SAP, Hogia, Visma, ISO, C++, CAD osv.  När vi använder kompetenser i våra sökningar kommer vi framförallt använda kompetenser inom specifika program eller system som krävs för rollen. Ibland har vi exempelvis som krav eller meriterande att kandidaten behöver kunna ett specifikt system och då kan vi med hjälp av dessa sökord avgränsa antalet personer i listan av kandidater för att effektivisera vårt arbete att hitta rätt. Eller så kan det vara så att kandidaten vi söker skulle kunna gått olika vägar och haft olika titlar med det viktiga är att personen har kunskaper inom ISO 9001 – då kan vi använda ISO 9001 som sökord tillsammans med exempelvis en bransch för att få fram potentiella kandidater.

Steg 3. Sökordoptimera texterna på profilen

Det finns text på ett antal olika ställen i din profil. I din rubrik, dina titlar, din presentation av dig själv, i texterna om dina olika roller, utbildningar och projekt. När vi gör en sökning kommer LinkedIn söka igenom hela din profil för att hitta matchningar. Det är därför viktigt att tänka igenom vilka sökord du anser vara viktiga för din profil och använda dessa för att lyfta din profil. Har du Visma eller CAD som ett viktigt sökord kan det vara en bra idé att lyfta in sökordet i texterna för arbetslivserfarenhet eller utbildning.